Wat moet ik doen om te voldoen aan de nieuwe wet Koop op Afstand?
1. Prijstransparantie
Het is belangrijk klanten goed te informeren over prijzen.
- Vermeld duidelijk de totale kosten en bijkomende (verzend)kosten.
- Vermelden eventuele toeslagen
Deze punten hebben we op de afrekenpagina van de COWW goed afgevangen.
Zorg er daarnaast voor dat je niet te veel bijkomende kosten rekent. Betaalkosten mogen niet hoger aangeslagen worden dan ze daadwerkelijk zijn.
2. Verbod op voorafgevinkte checkboxes
Het was al verboden om de checkboxes voor bijvoorbeeld het aanmelden op een nieuwsbrief standaard aangevinkt te hebben. Deze regelgeving is nu uitgebreid naar de product opties. Dit betekend dat je op de product pagina eventuele aanvullende opties (custom options) niet standaard aangevinkt mag hebben.
3. Informatieplicht
Je bent verplicht om diverse gegevens op je website te vermelden. Alle verplichte gegevens zijn:
- Naam van het bedrijf
- Adres van het bedrijf (alleen postbusnummer is niet voldoende)
- Kamer van Koophandel nummer
- BTW nummer
Al deze gegevens kan je via de COWW Setup invullen. Deze informatie tonen we standaard voor je in de footer (onderaan de website) en op de contact pagina.
Je bent daarnaast verplicht om enkele pagina's te hebben met aanvullende informatie:
- Uitleg over het recht van retour
- Uitleg over de wettelijke garantie
- Procedure voor retourneren
- Kosten voor retourneren
Je kan zelf je pagina's beheren via "CMS" » "Pagina's"
4. Duidelijkheid over globale producteigenschappen
- Wanner je maten en/of het gewicht van een product communiceert, dan moet dit overeen komen met de werkelijke specificaties van het product.
5. Retourformulier
Je bent verplicht om aan je klanten een retourformulier aan te bieden. Dit kan via een duidelijke link op de website, via e-mail of door deze mee te sturen met de bestelling. Op onze helpdesk vind je een artikel over het toevoegen van bijlages aan een CMS pagina.
Een voorbeeld met de velden die je verplicht moet vermelden op het formulier zou zijn:
_____________________________________________________________________________
Aan Techtwo, Reduitlaan 29, 4814 DC Breda
Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*)
Besteld op : _______________ (in te vullen door klant)
Naam :___________________ (in te vullen door klant)
Adres :___________________ (in te vullen door klant)
Datum:___________________ (in te vullen door klant)
Handtekening
_____________________________________________________________________________
Let op! Het is vanaf nu niet meer toegestaan om hier zelf aanvullende velden of tekst bij te plaatsen. Vragen zoals "reden van retourneren" zijn dus niet meer toegestaan. Controleer je retourformulier daarom goed en vergelijk deze met de template.
Voldoe je niet aan deze eis, dan mag je klant zijn bestelling tot een jaar na de aankoop retourneren.
6. Retourtermijn
De standaard retourtermijn is verlengd van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Indien niet aan de informatieplicht is voldaan mag de consument retourneren tot 1 jaar. Dit geldt overigens niet voor hygiënische producten
7. Bestelknop
De bestelknop op je webshop moet verplicht de tekst "bestellen met betalingsplicht" bevatten. Je kan dit via de 'inline vertaal' functie van de shop kunnen doen. We hebben een handleiding op onze helpdesk beschikbaar met uitleg over het gebruik van de inline translate functie.
8. Waardevermindering geretourneerde producten
Indien de consument het product kapot of gebruikt retour stuurt, mag de webwinkelier een waardevermindering in mindering brengen.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.